acdc podrobná historie PART III
Last Action Heroes
V rámci The Razors Edge turné uspořádala skupina několik koncertů. Mezi těmito koncerty byl i legendární koncert v Moskvě. A koncert v Doningtonu zfilmoval režisér David Mallet s použitím ne méně než 22 kamer.
29. říjen 1992 byl určen jako den, kdy bude vypuštěno první album naživo, ve kterém účinkuje Brian Johnson. Bylo jednoduše pojmenováno 'Live'. Produkce alba byla svěřena Bruce Fairbairnovi. Album bylo vydáno v několika formátech počínaje CD se čtrnácti skladbami a MC se čtrnácti skladbami a konče speciálním dvojitým CD s dvaceti třemi skladbami a speciálním dvojitým MC s dvaceti třemi skladbami.
Album bylo dne 5. října uvedeno singlem 'Highway To Hell (live)'. Ještě navíc byl koncem roku na trh uveden videozáznam z koncertu v Doningtonu, pojmenovaný 'AC/DC Live At Donington'. Na této nahrávce, zaznamenané na kvalitní 35-ti milimetrový film, byla skvěle zachycena atmosféra živého koncertu AC/DC na ještě vyšší úrovni, než na předchozím záznamu 'Let There Be Rock'.
V létě 1993 nahráli AC/DC novou skladbu 'Big Gun' pro soundtrack k filmu Arnolda Schwarzeneggera 'Last Action Hero' (Poslední akční hrdina). Tento předražený film se nakonec ukázal být propadákem, ale soundtrack tohoto filmu (na kterém se také objevily nahrávky od kapel jako Alice In Chains, Anthrax, Def Leppard, Megadeth, Tesla, Fishbone a Cypress Hill) byl mnohem úspěšnějsí. 'Big Gun' byl produkován Rickem Rubinem a 28. června 1993 byl vydán firmou ATCO jako singl. Na video záznamu k této skladbě se objevil přímo Schwarzenegger, který měl na sobě školní uniformu, právě takovou jakou nosí Angus.
K tomu ke všemu byl ještě vydán videozáznam nazvaný 'For Those About To Rock We Salute You'. Na tomto 84 minut dlouhém dokumentu byla zachycena historická show v Moskvě a objevily se na něm všechny kapely, která tam hrály: AC/DC, Metallica, the Black Crowes, Pantera a E.S.T.
Harder Than A Rock
Na začátku roku 1995 byl Phil Rudd zase zpátky v kapele. Ke konci turné k albu The Razors Edge v roce 1991 navštívil Phil v Aucklandu na Novém Zélandu kapelu a po koncertu s ní strávil několik hodin v zákulisí. Bylo to poprvé, co viděl členy kapely od roku 1983.
V roce 1994 AC/DC začali v Anglii zkoušet písnišky pro nové album. V květnu zavolal Malcolm Philovi a zeptal se ho jestli by zase nechtěl zasednout za bicí na nahrávání nového alba a na následující turné. Phil se o tom poradil se svou ženou a nakonec si řekl, že jeho místo je v AC/DC.
AC/DC začali nahrávat nové album v New Yorku, ale bohužel nebyli spokojeni se zvukem a tak se přesunuli do Ocean Way Studios v Los Angeles, kde našli takový zvuk, který hledali. Po úspěchu skladby "Big Gun" se rozhodli, že nové album bude produkovat Rick Rubin.
V prvních dnech září 1995 byl vydán vydán první singl z alba, "Hard As A Rock" (Pevný jako skála). Samotné album, nazvané "Ballbreaker" (Demoliční koule) bylo vydáno 22. září. Na propagaci prvního singlu z alba natočila kapela klip. Už posedmé spolupracovala s režisérem Davidem Malletem. Pro tuto příležitost se 400 londýnských fanoušků kapely sjelo na natáčení do Bray Studios ve Windsoru.
Zkoušení pro nové světové turné probíhalo od 20. listopadu do 20. prosince 1995 v Londýně a od 4. do 10. ledna 1996 v ruském Petrohradu. Turné začalo 12. ledna 1996 v americkém městě Greensboro v Severní Carolíně. Na koncert přišlo 14 000 fanoušků a předkapelu obstarala formace The Poor. Seznam odehraných skladeb začínal "Back In Black" a zaznělo hodně písní z éry Bona Scotta, jako např. "Shot Down In Flames", "Girls Got Rhytm", "Dog Eat Dog" a "Down Payment Blues". AC/DC samozřejmě zahráli i skladby z nového alba Ballbreaker. Na každém koncertě strávila kapela na jevišti více než dvě hodiny.
Pouhé dva týdny po začátku šňůry byla kapela nucena odložit čtyři koncerty kvůli smrti otce Briana Johnsona. Brian opustil turné v San Antoniu 28. ledna a ihned odletěl na otcův pohřeb. Jeho otec byl dlouhodobě nemocný, takže zpráva o jeho smrti nepřišla jako blesk z čistého nebe. Po několika dnech strávených s rodinou Brian odletěl zpátky do Spojených států a turné mohlo pokračovat koncertem v Oaklandu. Americká část turné Ballbreaker skončila po 49 koncertech 4. dubna v Dallasu.
20. dubna začala v Oslu evropská část turné s britskou předkapelou The Wildhearts. V červnu AC/DC odehráli tři koncerty v Plaza de Toros de Las Ventas v Madridu. Druhá show byla snímána kamerami. Tři dny před prvním koncertem v Madridu kapela použila velkou nafukovací Rosie v portugalském Lisabonu. Stalo se tak poprvé od roku 1991. Potom byla používána při koncertech pod širým nebem. Evropská část turné skončila po 46 koncertech 13. června na malém open air festivalu ve francouzském Bordeaux, kde hráli také francouzští Silmarils, The Wildhearts a brazilská legenda Sepultura.
Dva dny po skončení evropské části turné se AC/DC vrátili do Států, aby zahráli několik skladeb pro projekt Howarda Sterna, nazvaný "Private Parts".
Druhá část amerického turné turné začala 1. srpna 1996 ve Wantaghu. V říjnu odehráli AC/DC dva koncerty na brazilském fotbalovém stadionu v Sao Paulu pro 65 000 lidí. Po dalších třech vystoupeních v Argentině a Chile opustili AC/DC jihoamerický kontinent.
Světové turné bylo tradičně uzavřeno několika zastávkami v Austrálii. Kapela tam odehrála třináct koncertů. Poslední zastavení turné k albu Ballbreaker proběhlo v listopadu na Novém Zélandu, kde AC/DC odehráli dvě vystoupení.
Po skončení turné byli členové kapely dost vyčerpaní. Proto odmítli několik na nabídek na hraní na velkých evropských festivalech. Vzali si dovolenou, předtím, než začali pracovat na dlouho očekávaném boxsetu.
Blow Up Your Video
Během evropské části turné Ballbreaker v roce 1996 se AC/DC kromě koncertů zúčastnili i tří dalších projektů. Jeden jejich koncert byl natočen na video, vystupovali v televizi a v jednom americkém filmu.
Na začátku července AC/DC odehráli dva koncerty v Barceloně. Den potom odletěli na jeden den do Londýna. Byli osloveni britskou televizní stanicí VH-1, aby ve studiu zahráli živě několik skladeb pro jejich speciální program.
Pro tu příležitost si kapela poslechla některé starší skladby, které už hodně dlouho nehráli. Protože Brian nikdy předtím nezpíval některé písně původně nahrané Bonem Scottem, musel během zpěvu předčítat text z papíru. Během přestávek také pro legraci nahráli i některé jiné písničky. Celkově nahráli čtrnáct písní, mezi nimi i písně "Riff Raff", "Gone Shootin'" a "Go Down", které nehráli od roku 1978. Potom natočili i dvě cover verze, "Mary Superstitious" od Stevieho Wondera a "I Feel Good" od Jamese Browna.
Prvních třicet minut programu, nazvaného "Take It to The Bridge" stanice odvysílala 4. srpna 1996 ve speciálním programu o AC/DC. Set obsahoval písně "Riff Raff", "Down Payment Blues", "Gone Shootin'" a "Go Down" a několik rozhovorů s Malcolmem a Angusem.
21. a 22. září vysílala VH-1 pořad "AC/DC Uncut". Obsahoval songy "Riff Raff", "Go Down", "You Shook Me All Night Long", "Shoot To Thrill", "Rock And Roll Ain't Noise Pollution", "Down Payment Blues", "The Jack" a "Whole Lotta Rosie". Program skončil videoklipem k "For Those About To Rock".
Po nahrávání ve studiích VH-1 odletěli AC/DC zpátky do Portugalska, kde odehráli koncert 6. července v Lisabonu. Další zastávka byla plánována v Madridu. Když byly vstupenky poprvé uvedeny do prodeje, počítalo se, že proběhne jen jeden koncert. Pro velký zájem ale byly přidány ještě další dva.
AC/DC se tedy rozhodli, že druhý madridský koncert nahrají na video. Během prvního koncertu provedl režisér David Mallet menší úpravy světel. Video bylo nahráno den poté s použitím čtrnácti kamer.
Videokazeta nazvaná "No Bull" byla vydána společností Warner Home Video 18. listopadu 1996. Obsahovala dvacet živých písní z koncertu. K první kopiím videa byla přidána limitovaná edice singlů nahraných 9. července, které obsahovali písně "Hard As A Rock", "Hail Caesar" a "Dog Eat Dog".
Po skončení evropského turné k albu Ballbreaker AC/DC odletěli do New Yorku za Howardem Sternem. 27. července natočili na video písně "You Shook Me All Night Long", "Highway To Hell" a "The Jack" pro film. Natáčení proběhlo v newyorkském Bryant Parku před tisíci Sternových fandů. Film je založen na Sternově první knize "Private Parts", která popisuje, jak se stal slavným rozhlasovým moderátorem.
29. července přišel Brian Johnson do Sternovy rozhlasové show. Tam řekl, že se kapela při natáčení pobavila. Film měl premiéru v USA roku 1997. AC/DC se v něm objevili pouze na konci, když hráli "You Shook Me All Night Long".
If You Want Bon... You've Got It!
Asi v polovině turné k albu Ballbreaker v roce 1996 začaly kolovat zvěsti o novém box setu od AC/DC. Kapela opravdu měla ve smlouvě s nahrávací firmou i vydání box setu, ale nikdo zatím něvěděl, co bude obsahovat. Hovořilo se o znovuvydání všech B-stran singlů, o nikdy nevydaných studiových nahrávkách, o živých nahrávkách, o přehrání starého materiálu, atd.
Po skončení turné Ballbreaker v listopadu 1996 si kapela udělala prázdniny. V březnu 1997 začali opravdu přemýšlet o přípravách box setu. Nahrávácí firma zpočátku chtěla vydat box set, složený ze čtyř CD s nejlepšími nahrávkami kapely za celou kariéru. Nicméně, během turné se mnoho fanoušků ptalo, jestli budou vydány oficiálně některé živé nahrávky s Bonem Scottem. Myšlenka se kapele zalíbila a rozhodli se, že box set pojmou jako tribut pro Bona Scotta.
Když práce na box setu začaly, kapela neměla žádné nevydané nahrávky s Bonem, pouze dema již vydaných písní. Takže se práce na box setu stala hledáním starších živých a studiových nahrávek s Bonem. Malcolm s Angusem strávili mnoho času ve studiu posloucháním starých pásek a vybíráním těch, na kterých byl Bon v nejlepší kondici. Pomáhal jim také bratr George, který společně s Harry Vandou produkoval alba AC/DC v sedmdesátých letech.
Práce na kolekci skončily v září 1997. Byla vydána pod názvem "Bonfire" (Hořící hranice) 14. listopadu 1997 v Evropě a o čtyři dny později v USA. Bon dříve vtipkoval, že až se stane slavným, tak vydá sólové album, které pojmenuje "Bonfire". Teď se mu to skoro splnilo. Box set obsahoval pět CDček: koncert pro rádiový pořad z roku 1977, jedno z posledních vystoupení Bona Scotta z roku 1979 na 2CD, kolekci nevydaných dem a živých písní od roku 1977 do roku 1979 a multiplatinové album Back In Black.
"Live From The Atlantic Studios" bylo nahráno ke konci amerického turné v roce 1977 v New Yorku. V té době pořádala firma Atlantic Records živé rozhlasové pořady s kapelami, se kterými měla smlouvu ve slavných studiích v New Yorku. Koncert byl vydán roku 1978 jako limitovaná edice určená pro hraní v některých amerických rádiích. Ale tento koncert byl i prvním vydaných bootlegem AC/DC, nazvaný "110/220". O zlepšení kvality zvuku se postaral George Young.
"Let There Be Rock - The Movie - Live In Paris" je zvukový záznam z filmu "Let There Be Rock" z roku 1980. Ovsahuje kompletní nahrávku z koncertu v Paříži 9. prosince 1979. Obsahuje celou verzi "Walk All Over You" a píseň "T.N.T.", která byla z filmu vystřižena.
Album "Volts" představuje pět studiových nahrávek s Bonem Scottem, které nikdo předtím neslyšel. Tyto písničky byly vlastně prvními demoverzemi některých písni z alb "Let There Be Rock" a "Highway to Hell". Album také obsahuje živé nahrávky a tři písně z prvních tří australských alb AC/DC.
Bonfire také obsahuje album Back In Black, 48 - stránkovou knihu, plakát, nálepku, tetování, trsátko a přívěšek na klíče. V knize najdete raritní fotografie kapely, historii AC/DC podle australského novináře Murraye Englehearta a rukopisy Bona Scotta
Can't Stop Rock'N'Roll
Po vydání Bonfiru a po propagační kampani po celém světě se všichni členové kapely vrátili zpátky domů. Na začátku roku 1998 začali Malcolm a Angus pracovat na dalším albu. Kapela se rozhodla, že nechce pracovat pod tlakem, a že si udělá čas na skládání, nácvik a nahrávání bez toho, aniž by museli následovat nějaký přesný plán. Datum vydání nového alba bylo stanoveno, ale pořád se odkládalo až na začátek roku 2000.
Brian Johnson se zase jednou nemohl zúčastnit skládání písní. Byl zaneprázdněný produkováním prvního alba floridské kapely Neurotica. Jejich albu, nazvaném "Seed" nebyl Brian jen producentem, ale také spoluautorem a rovněž nazpíval vokály k jedné z písní, nazvané "Deadly Sin".
Když dokončil svou práci jako producent, spojil se 28. března 1998 s Cliffem Williamsem a dohodli se na spolupráci s operním domem v Saratose, kde společně s Jesse Dupreem a Billy Levertym jamovali na "Back In Black" a "You Shook Me All Night Long" v místním benefičním představení.
26. května vydala australská pošta kolekci dvanácti známek na oslavu prvních dvaceti let australského Rock 'N' Rollu. Většina známek byla spojena s australskými hity. Obsahovala např. " It's A Long Way To The Top (If You Wanna Rock 'N' Roll) od AC/DC a "Friday On My Mind" od Easybeats. Písně sestavil rockový historik Glenn A. Baker, který se řídil tím, že vybrané písničky museli být vytvořeny, produkovány i nahrány v Austrálii.
Během přednahrávacího období kapela obdržela nějaká prestižní ocenění, když účinkovala na různých slavnostních ceremoniálech. V srpnu 1998 se Angus a Brian zúčastnili vyhlášení cen časopisu Kerrang! v Londýně, kde byly AC/DC uvedeny do síně slávy. 16. března 1999 byli Brian a Cliff převzít v newyorkském Roseland Ballroom první diamantovou cenu od RIAA za album "Back In Black", kterého se ve Spojených státech prodalo deset miliónů kopií.
Kapela začala nahrávat své další album 17. července 1999. Vybrali si studio Briana Adamse v kanadském Vancouveru. Nahrávání bylo dokončeno 15. října 1999. Z celkem sedmnácti písní se vybralo dvanáct, které se objevily na albu. Ostatních pět nebylo dokončeno. Producentem alba se stal George Young, který naposled spolupracoval na albu "Blow Up Your Video", ale poprvé pracoval s AC/DC bez Harryho Vandy. Album namixované ke konci roku 1999 Mike Fraserem, nazvané "Stiff Upper Lip", bylo vydáno 25. ledna 2000 v Evropě a pár dní poté ve zbytku světa.
Propagace alba začala ve Spojených státech, kde kapela účinkovala v několika rádiových a televizních show. Na MTV hráli "Stiff Upper Lip" a "Back In Black" živě pro menší obecenstvo. V rádiu K-ROCK zahráli Angus, Malcolm a Brian akustickou verzi "You Shook Me All Night Long" a v pořadu Saturday Night Live stanice NBC předvedli "Stiff Upper Lip" a "You Shook Me All Night Long".
14. a 15. května kapela natočila video k prvnímu singlu "Stiff Upper Lip" v New Yorkské čtvrti Tribecca. Režie se ujal Andy Morehand.