acdc podrobná historie PART II
Back In Black
Během prvních týdnů po Bonově smrti nevěděli členové kapely, jestli mají pokračovat bez něj nebo jestli mají přestat. Samozřejmě, že AC/DC už nemohou být stejní bez Bona. Když zemřel, něco v AC/DC zemřelo s ním. Ale Malcolm a Angus se rozhodli, že by Bon určitě chtěl, aby AC/DC pokračovali. Tak se rozhodli, že budou shánět nového zpěváka.
Kolem nahrazení zpěváka vyvstalo hodně spekulací. Na začátku března média zveřejnila jména možných kandidátů. Bývalý zpěvák Easybeats Stevie Wright, Australan Alan Fryer (Byl hodně podobný Bonovi a zrovna skončil s kapelou Heaven) a Londýňan Gary Holton (ten ale tři dny před konkurzem odstoupil kvůli problémům s alkoholem. Ještě zbývali dva zájemci: Terry Schlesher a Brian Johnson.
Brian Johnson byl momentálně zaneprázdněný, protože se snažil znovu obnovit Geordie. Ale na konkurz si udělal čas. Zazpíval tam "Whole Lotta Rosie" a "Nutbush City Limits" od Ikea a Tiny Turner. Příští sobotu mu zavolal Malcolm, a řekl mu, že má práci.
Ještě před turné chtěla kapela dokončit práci na novém albu. Museli dělat rychle, aby odpracovali ztracený čas, s Brianem psali texty vlastně při skládání hudby. Když dokončili skládání, začali písně zkoušet. V E'Zee Studios v severním Londýně pracovali sedm hodit denně a do poloviny dubna, dokud nebyli připraveni začít nahrávat.
Jako místo nahrávání svého osmého alba zvolili Compass Point Studios na Bahamách. Produkce se zase ujal John "Mutt" Lange. Nahrávali během dubna a května asi šest týdnů a album dokončili na konci května. 1. července si Brian Johnson v belgickém Namuru odbyl své první vystoupení s AC/DC.
"Back In Black" (Zpátky v černém) bylo vydáno 31. července. Za pár týdnů se dostalo do britské hitparády a zůstalo na prvním místě dva týdny. V listopadu se album dostalo na druhé místo v USA a setrvalo v první desítce přes pět měsíců. V Austrálii se vyšplhalo na druhou pozici. Dodnes se alba "Back In Black" prodalo po celém světě více než 10 000 000 kopií a stalo se nejprodávanějším "heavymetalovým" albem všech dob.
AC/DC vyjeli na první turné s Brianem Johnsonem 30. července z Pensylvánie. Po Americe koncertovali dva měsíce, pak se přesunuli do Británie, kde strávili listopad a v prosinci se vrátili do Austrálie. Rok 1981 začali vystoupeními v Japonsku a v Austrálii.
Show obsahovala podívanou s 1,5 tunovým zvonem s logem AC/DC. Brian do něho mlátil kladivem a zahajoval tak každou show. Kapela usoudila, že bude lepší "živý" zvon, než nějaký předem nahraný.
V únoru 1981 se album "Back In Black" dostalo na druhé místo v hlasování čtenářů časopisu Sound's. Na prvním místě bylo tehdy album "Ace Of Spades" od Motörhead. Angus Young byl zvolen třetím nejlepším kytaristou za Ritchie Blackmorem a Michaelem Schenkerem. AC/DC nahradili na 1. místě v pořadí kapel Motörhead.
22. srpna 1981, když začali nahrávat nové album, byli AC/DC jednou z nejlepších rockových skupin na světě. Využili šance a stali se podruhé hlavní kapelou na Monsters Of Rock festivalu.
Load Up Your Cannons
Nahrávání dalšího alba AC/DC probíhalo v Paříži a produkce se opět ujal John "Mutt" Lange. Kapela strávila tři dny ve staré továrně u Paříže, kde zkoušela, než vešla do studia.
Album "For Those About To Rock (We Salute You)" (Zdar všem rockerům) vyšlo v listopadu 1981 a hned mělo celosvětový komerční úspěch. V britských tabulkách se vyšplhala na 3. místo. V únoru roku 1982 se stala písnička "Let's Get It Up" do té doby nejúspěšnějším singlem kapely.
V Americe sláva AC/DC stále stoupala. "For Those About To Rock (We Salute You)" se stalo prvním albem Ácéček, které bylo první v americkém žebříčku a stalo se platinovým sotva po dvou měsících prodeje. Ohromná americká tour byla více atraktivní a měla mnohem větší návštěvy, než dosud.
Turné "Kanónu a zvonu" začalo v Británii ke konci září. Kapela se při něm přesunula z uzavřených hal do otevřených obřích arén.
Na konci roku 1982 se pozice AC/DC jako nejlepší rockové skupiny ještě více utvrdila. Časopis Kerrang! zveřejnil výsledky čtenářské ankety. AC/DC se stali nejlepší kapelou, Angus nejlepším kytaristou, Cliff nejlepším basákem a kapela dostala nejvíce hlasů za nejlepší živé vystoupení a "For Those About To Rock (We Salute You)" se stalo nejlepším singlem. Brian byl třetím nejlepším zpěvákem, Phil druhým bubeníkem, "Let's Get It Up" šestým nejlepším singlem a Angus byl druhý v kategorii mužská osobnost.
Fire Your Guns
Po koncertování během roku 1982 si kapela dala dlouhou pauzu. Bylo to několik měsíců před tím, než AC/DC začali pracovat na dalším albu. Nahrávání proběhlo v Compass Point Studios v Nassau.
V polovině nahrávání byl Phil Rudd vyhozen z kapely. V této době nebyla jiná možnost. Několik let předtím nebyly Philovy problémy s drogami dlouho tajemstvím, pravda vyšla najevo. Na turné "Kanónu a zvonu" trpěl halucinacemi, myslel si, že v jeho pokoji jsou cizí lidé. A aby toho nebylo málo, Phil a Malcolm měli pořád osobní problémy. Jejich přátelství se výrazně zhoršilo až do bodu, kdy se hádali na každém místě. Phil odletěl domů, byl mimo.
Novou nahrávku mixoval Tony Platt a kapela si ji sama produkovala. Album "Flick Of The Switch" (Zmáčkni vypínač), vydané v srpnu 1983, se hned dostalo na čtvrté místo v britském žebříčku. Ale nemělo zase tak velký komerční úspěch. V Americe se dostalo jen na 15. pozici. V roce 1984 AC/DC nevyhráli žádnou kategorii v anketě čtenářů časopisu Kerrang!, stali se pátou nejlepší kapelou a byli osmí v kategorii největší zklamání roku.
Zpátky v Londýně kapela zoufale sháněla náhradu za Phila Rudda. Proto podali anonymní inzerát v hudebním tisku: "Sháníme heavyrockového bubeníka. Jestli nehraješ tvrdě, nehlas se." Po mnoho různých zájemcích dostal příležitost dvacetiletý Simon Wright. V říjnu 1983 si odbyl v kanadském Vancouveru své první živé vystoupení s AC/DC.
Během zimy AC/DC koncertovali ve Státech a v Kanadě. 19. srpna 1984 se AC/DC stali první kapelou, která se vrátila jako headliners na čtvrtý ročník festivalu "Monsters Of Rock" na zámku v Doningtonu. Po tomto festivalu kapela absolvovala některá vystoupení v Evropě. Nicméně, největší festival přišel v lednu 1985, kdy AC/DC účinkovali na brazilském "Rock In Rio". Kapela tam strávila dvě noci. Publikum čítalo neuvěřitelných 400 000 diváků. Mimo jiné tam vystoupili také Queen, Scorpions, Ozzy Osbourne, Yes, Iron Maiden a Whitesnake.
Mezitím bylo v USA vydáno EP '74 Jailbreak. Obsahovalo pět písní z éry Bona Scotta, které v Americe nebyly vydány. Na desce jsou písničky z australské verze alb "High Voltage" a "Dirty Deeds Done Dirt Cheap".
Po Riu si kapela dala trochu delší přestávku.
Back In Business
Teprve na jaře roku 1985 se AC/DC znovu dali to práce a v Mountain Studios poblíž Montreux ve Švýcarsku se vrhli do nahrávání nového alba. Malcolm s Angusem byli nadšeni syrovým zvukem alba "Flick Of The Switch" (Zmáčkni vypínač) a rozhodli se, že nové album si budou opět produkovat sami.
"Fly On The Wall" (Moucha na zdi) byla vydána 28. června téhož roku. Přestože hudební kritika nepřijala toto album příliš kladně, umístilo se na 7. místě UK hitparády. První singl z tohoto alba, "Danger" (Nebezpečí), se umístil pouze na 48. místě hitparády.
Navíc, vedle tohoto alba, bylo vydáno 28 minutové video s názvem "Fly On The Wall", které posluchačům nabízelo pět písní ze stejnojmenného alba. Na tomto videu je kapela zachycena během vystoupení v malém klubu v New Yorku, který je zaplněn temnými postavami.
Světové turné "Fly On The Wall" začalo další návštěvou Spojených Států. Naneštěstí bylo jejich americké turné pokaženo událostí, která s hudbou neměla nic společného. 31. srpna 1985 losangelská policie zatkla Richarda Ramireze, známého jako "Night Stalker" (Noční Stopař), který v okolí Los Angels zavraždil nejméně tucet lidí. Posléze vyšlo najevo, ze Ramirez byl posedlý údajnými satanistickými představami, uvedenými na albu "Highway To Hell" (Dálnice do pekla) a částečně také textem písně "Night Prowler" (Noční Straka). Poté co byl zadržen, policie prohlásila, že měl na sobě tričko AC/DC, a že na místě jednoho ze svých zločinů zanechal AC/DC čepici.
Jako důsledek údajných souvislostí s "Night Stalker" Ramirezem, asociace amerických rodičů, vedoucí představitelé církve a některá média vystupňovali svůj odpor ke kapele a volali po přijetí všeobecných zákazu této kapely. Ve skutečnosti, "Highway To Hell" nemá s vyznáváním ďábla nic společného; je to píseň o kapele která stále někam cestuje...
Bohužel, nic co mohla kapela říct na svoji obranu, nemohlo zamezit části veřejnosti, spojit si AC/DC s útoky sériového vraha. Městská rada města Springfield se pokusila zakázat koncert AC/DC ve svém městě, důsledkem čehož bylo, že na koncert přišlo jen 5000 mladých lidí namísto očekávaných 8000 a kapela ještě navíc nesehnala ve Springfieldu ubytování. Později byl v Kalifornii dokonce zrušen koncert ohlášený na 21. října v Pacific Amphitheater.
V lednu 1986 AC/DC zahráli v UK na osmi totálně vyprodaných koncertech a do půlky února na dalších 18 v Belgii, Holandsku, Německu, Švýcarsku a Skandinávii. 16. února se kapela vrátila do Londýna a začala pracovat na videu ke svému novému singlu. V lednu se stal singl "Shake Your Foundations" (Otřes se v základech) jejich nejúspěšnějším singlem od "For Those About To Rock" (Pro ty, co dělaj rock) poté, co se umístil na 24. místě UK hitparády.
Maximum Overdrive
Během amerického turné v roce 1985 se na AC/DC obrátil autor hororů Stephen King, velký fanda AC/DC, jestli by mohl použít nějaké starší písničky od AC/DC jako soundtrack pro svůj film "Maximum Overdrive". Když chlapci z kapely souhlasili, dohodli se ještě, že nahrají i nějaké nové písničky speciálně pro jeho snímek.
Po skončení amerického turné mohlo začít nahrávání v Compass Point Studios v bahamském městě Nassau. Poprvé od dob "If You Want Blood" produkovali album Harry Vanda a George Young. Za dva týdny nahráli tři nové písničky: "Who Made Who" (Kdo koho stvořil), "D.T." a "Chase The Ace" (Stíhat Aseho).
3. května bylo vydáno album "Who Made Who" a dostalo se na 16. místo v britském žebříčku. O měsíc později vyšplhalo na jedenáctou pozici. V Americe dosáhlo jen 33. místa.
V červenci začalo americké turné k novému albu, které mělo původně skončit už v září, ale protáhlo se až do listopadu.
Když turné skončilo, kapela si vzala dvouměsíční přestávku před začátkem nahrávání nového alba.
That's The Way...
Po rozsáhlém hledání správného místa bylo vybráno pro nahrávání dalšího alba studio Miraval v jižní Francii. Nahrávání oficiálně začalo v srpnu. Harry Vanda a George Young se vrátili na producentský post, poprvé od roku 1978 produkovali celé album. Nahráno bylo více než 19 písní, ale ke konečné mixáži v New Yorku dorazilo jen deset "nejsilnějších".
První singl z alba, nazvaný "Heatseeker" (Hledač žáru), byl vydán 4. ledna 1988. Rychle vystoupal na dvanácté místo ve Velké Británii. Samotné album "Blow Up Your Video" (Vyhoďte svoje video do povětří) bylo vydáno na konci ledna a dostalo se v Británii na druhé místo, což byla nejlepší pozice od dob Back In Black. V USA se zatím umístilo na dvanáctce.
1. února, po třech dnech zkoušení v australském Perthu, začalo turné. V Austrálii AC/DC koncertovali poprvé od roku 1981. Každé australské zastávky turné Blow Up Your Video se v publiku zúčastnili rodiče Bona Scotta, Isa a Chick Scottovi. Show obsahovala hlavně Bonovy písničky, protože v Austrálii Bon Scott znamenal AC/DC.
Po dvou nocích v Perthu, čtyřech v Melbourne, třech v Sydney, jedné v Adelaide a dvou v Brisbane AC/DC zahráli pro více než 130 000 lidí během tří týdnů.
Po úspěšném australském comebacku se kapela přesunula do Británie, kde ale hrála jen ve dvou městech. V londýnském Wembley a v Birminghamu. Poté zahráli pro zbytek Evropy a 13. dubna 1988 se ještě jednou zastavili ve Wembley a zakončili evropskou část turné.
Ale Malcolm se nemohl zúčastnit blížícího se amerického turné. chtěl si odpočinout od neustálého koncertování, ale hlavně chtěl skončit se závislostí na alkoholu, která se během turné stupňovala. Oficiální důvod jeho přestávky byla "únava".
AC/DC zavolali jiného člena rodiny Youngovi, synovce Stevieho a pokračovali dál, jako by se nic nedělo. Stevie znal všechny písničky AC/DC, takže to nebyl takový problém. Jeho první vystoupení s AC/DC proběhlo v Portlandu, 3. června 1988.
Americká část turné byla velice úspěšná, kapela vyprodala mnohem více koncertů než minule. Během několika týdnů se "Blow Up Your Video" stalo třetím nejprodávanějším albem AC/DC hned po Back In Black a For Those About to Rock (We Salute You). Turné skončilo ke konci roku.
On The Razor's Edge
Mezitím v Sydney se Malcolm pomalu dostával ze svých problémů. Prvních pár měsíců roku 1989 strávil společně s Angusem nejprve v Londýně (v Malcolmově domě) a posléze v Holandsku (v Angusově domě), kde pracovali na základních riffech a melodiích pro příští album.
Když se pak skutečně začalo na novém albu pracovat, proslýchalo se, že Brian Johnson opustil kapelu. Brian ve skutečnosti kapelu neopustil, prostě byl jen zaneprázdněný ve Státech, kde se právě rozváděl a řešil různé, s rozvodem spojené právní problémy. To byl důvod, proč se nemohl zůčastnit psaní textů nových skladeb. A tak psali Malcolm s Angusem texty poprvé sami, bez zpěváka kapely.
Ale na horizontu se již rýsovala jedna významná změna. Zatímco byli Malcolm s Angusem zaměstnáni prací na novém albu, Simona kontaktoval Ronnie James Dio a nabídl mu angažmá na svém přístím albu 'Lock Up The Wolves' (Zamkněte Vlky). Nejprve Dio zamýšlel že Simona angažuje jen dočasně do chvíle, kdy se AC/DC vrátí do studia. O několik měsíců později ale bylo oznámeno, že se Simon stal plnohodnotným členem Diovy kapely.
AC/DC proto začali nacvičovat nové album bez bubeníka ve stodole poblíž Brightonu. V listopadu 1989 si na zkoušky přizvali Chrise Sladea, čistě na přechodnou dobu, tak jak jim to navrhl jejich manažer. Ale jak práce na novém albu pokračovala, nabídli Chrisovi stálé místo v kapele.
Po zkouškách v Brightonu se kapela vydala do Windmill Road Studios v Irsku, aby zde práci na novém albu urychlili. Tentokrát se kapela rozhodla spolupracovat s kanadským producentem Brucem Fairbairnem. Album pak bylo hotovo během šesti-týdenního nahrávání v Little Mountain Studios ve Vencouveru v Kanadě.
První singl uvolněný z tohoto nového alba byl 'Thunderstruck', který se umístil na 13. místě UK hitparády. Album, pojmenované 'The Razors Edge' (Na Ostří Nože), bylo vydáno pod novou značkou Atco v září 1990. Z alba se brzo stal trhák, umístil se na 4. místě UK hitparády a na 2. místě US hitparády. 'The Razors Edge' zvedlo celkovou prodejnost alb AC/DC nad 60 milionů prodaných kopií. Navíc ještě prorazilo do Top 40 britské hitparády singlů s tituly 'Moneytalks' a 'Are You Ready'.
Jako bonus byly také vydány dvě širokoúhlé video kolekce pojmenované 'Who Made Who', představující dosud neuvedené filmové nahrávky z let 1980-1986 a 'Clipped', které obsahovalo všechna propagační videa z 'Blow Up Your Video' a 'The Razors Edge'.
Světové turné 'The Razors Edge' začalo v USA 2. listopadu 1990 zbrusu novou jevištní show. 20. března 1991 v Helsinkách odstartovali AC/DC své evropské turné. Britská část tohoto turné začala ve Wembley Arena 15. dubna. Po skončení evropského turné se v květnu AC/DC vrátili do Států aby dokončili třetí část turné. V srpnu se kapela vrátila do Evropy a zůčastnila se koncertu v Doningtonu a série 20 Monsters Of Rock festivalů po celém kontinentu uspořádaných v 18 městech. To zahrnovalo jeden bezplatný koncert v Moskvě na letišti Tushino 29. září, na který přijelo přes 500 000 fanoušků kapely.
Moskevský koncert byl brán jako oslava demokracie a svobody a jako dar mladým rusům za jejich odpor k nedávno potlačenému vojenskému puči. Tento koncert byl přenášen ruskou televizí, nahráván pro dokumentární činnost hudebním a filmovým režisérem Waynem Ishamem a zaznamenán pro zamýšlené live album. Moskevský koncert byl zejména důležitý v tom, že většina západních rockových nahrávek byla v SSSR nelegální až do období glasnosti. Přestože byli AC/DC už dlouho populární mezi sovětskou mládeží, nahrávky kapely se daly sehnat jen na černém trhu.